Bir tədqiqatçı olaraq aşağdakı suallara cavab axtardığmızı nəzərə alaq.
- Hər
hansı bir ölkədə parlamenet müzakirələrindən sonra sipirtli içki qəbul
edərək avtomobil idərə edən sürücülərə qarşı cəzaların tətbiq
edilməsi ilə əlaqəli qanun qəbul edilmişdir. Qəbul edilən bu qanunun
ölümlə nəticələnən yol qəzaları üzərindəki təsiri nə qədərdir?
- Orta
məktəblərdə təhsilin keyfiyyətinin yüksəldilməsi məqsədi ilə sinifdəki
şagird sayı azaldılmışdır. Bu addımın şagirdlərin test balları üzərindəki təsiri nə qədərdir?
- Universitetdə
daha bir ilinizi müvəffəqiyyətlə başa vurdunuz. Ali təhsilinizdəki
bir illik atışın, gələcəkdəki maaşınızın üzərindəki təsiri nə qədər
olacaq?
Bütün bu suallardan göründüyü kimi, bir faktorun digər bir faktor üzərindəki
təsiri ölçülməyə çalışılır. Başqa bir ifadə ilə desək, burada bir faktor
səbəb, digər faktor isə nəticəyönümlüdür. Bu və bənzər problemlərlə
qarşılaşıldığı zaman, problemin təbiətinə görə iki və ya daha çox dəyişən
arasında əlaqənin araşdırılması zərurəti ortaya çıxır. Reqresiya modelləri
ümumi olaraq bu tip problemlərin həllinə cavab tapmaq üçün istifadə
edilməkdədir. Əgər maraqlandığımız problemdə cəmi iki dəyişən varsa, qurulan
reqresiya modeli təkdəyişənli regresiya modeli, ikidən çox dəyişən varsa
çoxdəyişənli reqresiya modeli istifadə edilir. Reqresiya modellərinin
təxmini üçün bir çox metod istifadə edilsə də, ekonometrik tədqiqatlarda ən çox
istifadə edilən metodlar aşağıdakılardır.
- Ən
Kiçik Kvadratlar Üsulu (Least Squares Method)
- Ən
Yüksək Bənzərlik Funksiyası (Maximum Likelihood Funtion)
Reqresiya modelinin təxmini üçün istifadə edilən metodların riyazi
tərəfi ilə əlaqəli açıqlamalara daha sonrakı yazılarda yer
veriləcəkdir. Xətti regresyia modellərində istidadə olunacaq dəyişənlərin
sayından asılı olmayaraq, dəyişənlər arasındakı əlaqənin xətti olduğu(birinci
dərəcəli funksiya ilə ifadə edilə bildiyi) fərz edilməkdədir. Anakütlə ilə əlaqəli təkdəyişənli xətti reqresiya
modelini ifadə edən tənlik aşağıdakı kimi göstərilə bilər.
Burada i- indeksi i=1,...,n; müşahidə(observation) dəyərlərini göstərir.
Yi-asılı dəyişən, açıqlanan dəyişən
Xi-sərbəst dəyişən, açıqlayıcı dəyişən
β0 anakütlə kəsişmə əmsalı(nöqtəsi)
β1 anakütlə meyl əmsalı
ui xəta termi
Yuxarıda qeyd edilən suallardan yola çıxaraq təkdəyişənli xətti
reqresiya modelinin necə qurulduğuna diqqət yetirək. Qurulacaq modelin məqsədi,
sinifdəki şagird sayının artırılmasının, onların test nəticələrinə necə təsir
etməsini araşdırmaqdan ibarətdir. Modeldə istifadə olunan datalar James H.Stock və Mark W.Watson’un ‘http://www.pearsonhighered.com/stock_watson/’
saytından əldə edilmişdir. Datala 1998-1999 cu illər də Kaliforniya da 420 məktəbindən alınmışdır. Aşağıdakı cədvəl əldə edilən dataların paylanmasını göstərir.
Dəyişənlər arasında mənfi(-0.23) korrelyasiya əlaqəsi vardır. Bu isə qurulacaq modeldə şagird müəllim nisbətinin artırılmasının, şagirdlərin test balının azalmasına səbəb olacağını göstərir.
Ekonometrik modellərin təxmini.
Ekonometrik tədqiqatlarda çox sayda paket proqram istifadə olunmaqdadır. Bunlara nümunə olaraq Eviews, STATA, SAS, Microfit, Minitab, Oxmetrics, Gauss, R, NCSS göstərmək olar. Bu blogda modellərin qiymətləndirilməsi üçün Eviews və STATA paket proqramları istifadə ediləcəkdir. Təkdəyişənli reqresiya modelinin Eviews paket proqramında təxmin edilməsinin addımları sırası ilə aşağıda verilmişdir. Təxmin edilən model isə şagird müəllim nisbəti ilə test balı arasındakı əlaqəni analiz edən regresiya modelidir.
Ekonometrik modellərin təxmini.
Ekonometrik tədqiqatlarda çox sayda paket proqram istifadə olunmaqdadır. Bunlara nümunə olaraq Eviews, STATA, SAS, Microfit, Minitab, Oxmetrics, Gauss, R, NCSS göstərmək olar. Bu blogda modellərin qiymətləndirilməsi üçün Eviews və STATA paket proqramları istifadə ediləcəkdir. Təkdəyişənli reqresiya modelinin Eviews paket proqramında təxmin edilməsinin addımları sırası ilə aşağıda verilmişdir. Təxmin edilən model isə şagird müəllim nisbəti ilə test balı arasındakı əlaqəni analiz edən regresiya modelidir.
- Birinci addım, istifadə ediləcək dataların olduğu 'eviews work file' açmaqdan ibarətdir. Work file açıldığı zaman qarşımıza aşağdakı şəkildə bir pəncərə çıxır.
- Modeli təxmin etmək üçün pəncərədə görünən "Quick" menyusu və "Estimation Equation" altmenyuları seçilir.
- Bir sonrakı addım “Equation Specification” pəncərəsində modeldə istifadə ediləcək asılı və sərbəst dəyişənlərin adlarını sırası ilə yazmaq və “Method” alt menyusundan istifadə etməklə uyğun təxmin metodunu seçməkdən ibarətdir.
Qurduğumuz təkdəyişənli xətti reqresiya modelinin nəticəsi aşağıdakı kimidir.
Modelimizi dəyərləndirmək üçün yuxarıdakı cədvəli dəyərləndirməliyik.
Dependent Variable: Asılı Dəyişən:TESTSCR-Test Score-Test Balı
Method:Least Squares: Ən Kiçik Kvadratlar Metodu
Sample: 1-420 Seçmə müşahidə aralığı
Included observations:420 -Modelə daxil edilən müşahidə sayı
Variable:Sərbəst Dəyişən
Coefficient: Əmsal
Std.Error: Standart Xəta
t-Statistic: t statistika dəyərləri
probability: ehtimal dəyərləri
R-squared: Determinasiya əmsalı
Adjusted R-squared: Düzəldilmiş Determinasiya əmsalı
S.E.of regression: Reqresiya modelinin standart xətası
Sum squared resid: Qalıqların kvadratları cəmi
Log likelihood:
F-statistic: F statistikası
Prob(F-statistic): F statistikasının ehtimalı
Mean Dependent var: Asılı dəyişənin ədədi ortası
S.D. Dependent var: Asılı dəyişənin Standart xəsası(yayınma)
Akaike information criterion- Akaike məlumat meyarı
Schwarz criterion- Schwarz məlumat meyarı
Hannan-Quinn criter: Hannan-Quinn meyarı
Durbin-Watson stat: Durbin Watson statistikası
Model nəticələrinə görə tənliyimizi aşağıdakı şəkildə yaza bilərik.
TESTSCR = 698.932952345 - 2.2798082879*STR
Tənlikdən göründüyü kimi şagir müəllim nisbətini göstərən STR(student teacher ratio) dəyişəni ilə test balını göstərən TESTSCR dəyişəni arasında tərsmütanasiblik var. Yəni STR dəyişənimiz bir vahid artırıldıqda TESTSCR dəyişənimiz 2.28 vahid(bal) azalacaqdır. Təxmin edilən reqresiya modelini ifadə edən xətdən də göründüyü kimi dəyişənlər arasında tərsyönlü əlaqə mövcuddur.
Təxmin edilən modelə görə hər sinifdə iki şagird artarsa, şagirdlərin test nəticələrində 4.56 (2*(-2.28))bal azalma olacaqdır. Mənfi meyl əmsalının əldə edilməsi hər bir müəllimə düşən tələbə sayı artdıqca şagirdlərin test balının azalacağını ifadə edir. Bu məlumatlara sahib olduqdan sonra şagird sayı böyük olan siniflərdə şagird sayının dəyişməsi ilə şagirdlərin test ballarını proqnozlaşdırmaq olar. Nümunə olaraq, sinifdə 20 nəfərin olduğunu fərz edərsək, sinifin test balının 698.9-2.28*20=653.3 olacağını hesablamaq olar. Bu nəticə sadəcə test ballarına şagird müəllim nisbətinin təsir ettiyini düşündüyümüz zaman doğrudur.
Reqresiya modeli təxmin edildikdən sonra, təxmin edilən əmsalların böyük vəya kiçik olduğunu nəzrədən keçirmək lazımdır. Meyl əmsalının böyük və ya kiçik olduğunu öyrənmək üçün başda qoyulan problemə təkrar geri qayıtmaq lazımdır. Məktəbin Kaliforniya məktəbləri arasında medyana görə ortalama bir məktəb olduğunu fərz edək. Yəni məktəbin orta balı 654.5, şagird müəllim nisbəti isə 19.7dir. Şagird müəllim nisbətinin 2 vahid azalması, bu məktəbi 50%lik hissədən, 10%lik hissəyə keçməsinə səbəb olacaqdır. Bu nəticə çox böyük dəyişmədir. Bir sonrakı sual, bu dəyişmənin şagirdlərin test balına necə təsir edəcəyi ilə əlaqəlidir. Şagird müəllim nisbətini 2 vahid azaltmaq, şagirdlərin test nəticələrini 4.6 bal artacaqdır. Bununla da, məktəbin ortalama balı 654.5 baldan 659.1 bala yüksələcəkdir. Nəticə etibarı ilə məktəbin test ballarının 50%lik hissədən 60%lik hissəyə keçirmişdir. Dataların sərpilmə qrafikinə diqqət edərsək, ən kiçik şagird müəllim nisbətinin 14 olduğunu görə bilərik. Bu dataları istifadə edərək şagird müəllim nisbəti çox kiçik olan məktəblərlə əlaqəli test nəticələrinin necə olacağınıı proqnozlaşdırmaq olmaz.
Reqresiya modeli təxmin edildikdən sonra, təxmin edilən əmsalların böyük vəya kiçik olduğunu nəzrədən keçirmək lazımdır. Meyl əmsalının böyük və ya kiçik olduğunu öyrənmək üçün başda qoyulan problemə təkrar geri qayıtmaq lazımdır. Məktəbin Kaliforniya məktəbləri arasında medyana görə ortalama bir məktəb olduğunu fərz edək. Yəni məktəbin orta balı 654.5, şagird müəllim nisbəti isə 19.7dir. Şagird müəllim nisbətinin 2 vahid azalması, bu məktəbi 50%lik hissədən, 10%lik hissəyə keçməsinə səbəb olacaqdır. Bu nəticə çox böyük dəyişmədir. Bir sonrakı sual, bu dəyişmənin şagirdlərin test balına necə təsir edəcəyi ilə əlaqəlidir. Şagird müəllim nisbətini 2 vahid azaltmaq, şagirdlərin test nəticələrini 4.6 bal artacaqdır. Bununla da, məktəbin ortalama balı 654.5 baldan 659.1 bala yüksələcəkdir. Nəticə etibarı ilə məktəbin test ballarının 50%lik hissədən 60%lik hissəyə keçirmişdir. Dataların sərpilmə qrafikinə diqqət edərsək, ən kiçik şagird müəllim nisbətinin 14 olduğunu görə bilərik. Bu dataları istifadə edərək şagird müəllim nisbəti çox kiçik olan məktəblərlə əlaqəli test nəticələrinin necə olacağınıı proqnozlaşdırmaq olmaz.
kifayət qədər aydın yazılıb.
YanıtlaSilVaxt ayırıb oxuduğunuz üçün təşəkkür edirəm.
YanıtlaSilÇöx gözəl şərh etmisiniz. Təşəkkür edirəm.
YanıtlaSilVaxt ayırıb oxuduğunuz üçün təşəkkürlər
Silbeynim error verdi
YanıtlaSil